eSport – världens snabbast växande publiksport
Tiden då data- och tv-spel endast var för ”nördar” är långt förbi. Idag omsätter eSporten hiskeliga summor pengar, lockar den snabbast växande miljonpubliken (live och via sändning) och är nuförtiden inte bara godkänt som atletism i USA, det finns även svenska skolor som specialiserar sig på gymnasier som ska ge oss morgondagens eSport-stjärnor!
Vad är eSport?
eSport är en förkortning för elektronisk sport, alltså att man tävlar i spel som oftast är av FPS (first-person-shooter, exempelvis Call of Duty) eller RTS (real-time-strategy, exempelvis StarCraft II). Counterstrike, Dota och just Starcraft är de tre största spelen inom sporten, men det finns fler.
Varför ska jag bry mig om virtuell sport om jag inte är intresserad av dataspel?
Liksom alla sporter där man tävlar mot varandra så finns stort publikintresse, individuell och kollektiv skicklighet men även stora pengar i form av vinster och sponsorer. eSport är redan en miljardindustri där den just nu mest framgångsrike – en 28-åring amerikan vid namn Saahil ”UNIVeRsE” Arora – dragit in över 24 miljoner kronor bara i prispengar på Dota 2. Och på detta kommer sen sponsor- och visningspengar från Youtube, Twitch och så vidare vilket gör att inkomsten från hans professionella spelande troligen ligger nästan dubbelt så högt. Är du sugen på att kolla hur mycket esportare drar in så gå till esportsearnings.com. Bästa svensk, som ligger på plats 18 på lista, är Ludwig Wahlberg som hittills dragit in ca 10 millar på Dota 2.
Snabbast växande publiksporten
Antalet människor som tittar på esport kommer att vara nära en halv miljard (427 miljoner) 2019. Förra året tittade 14 000 personer live på eSport i Köln, under ESL One. Det är ansenlig summa konsumenter. Inversteringslusten hos stora mediabolag och kändisar är enorm – det ryktas om att Zlatan Ibrahimovic är spekulant på att köpa ett esport-team och mediakoncernen MTG investerar en miljard kronor i att köpa esportligan ESL.
Spelbolagen håller på att dra igång egna ligor
Speljätten Blizzard, som ligger under amerikanska jätten Activision och har flera succéer såsom World of Warcraft, Diablo och Hearthstone på sitt CV lanserade förra sommaren MOBA-shootern Overwatch. Då gjorde man samtidigt klart sina ambitioner att revolutionerna även eSporten. Nu planerar man att skapa en elitliga där lag tävlar mot varandra i en turnering som påminner lite om upplägget i basketens NBA. Tanken är att de olika lagen från runtom i världen, ska mötas i online-matcher som närmast kan liknas vid LAN. Dessutom vill Blizzard erbjuda fasta löner och förmåner till spelarna. Detta ambitiösa projekt planeras till 2018.
Om vill hålla koll på det senaste inom data- och tv-spel, FPS, RTS och annat skoj så rekommenderar vi senses.se – Sveriges bästa sajt för underhållning och livsstil!